Strona główna Diety Burak i dania z buraka – co mają w sobie?

Burak i dania z buraka – co mają w sobie?

622
PODZIEL SIĘ

Burak to superfood prosto z Polski. Czerwiec i lipiec to sezon na botwinkę, która ma ogromną ilość wartości odżywczych warto przyrządzać z nich dania, by cieszyć się znakomitym zdrowiem. Pozostałe miesiące, nawet te chłodniejsze, to czas kiedy powinniśmy sięgać po buraki w każdej formie.

Botwinka – co w sobie kryje?

Botwina to młody burak ćwikłowy. Jest rośliną sezonową, do tego bardzo wartościową, ponieważ w przeciwieństwie do dojrzałych buraków, zjadamy również liście. One również są źródłem wielu wspaniałych wartości odżywczych, co zwiększa ogólną wartość dania jakim jest popularna letnia zupa o tej samej nazwie. Zupa ta przez niektórych nazywana jest nawet królową zup. Znajdziemy tu duże ilości witaminy A, witaminę C, witaminę E, oraz kompleks witamin z grupy B. Botwina to również bogactwo witaminy K. Znajdziemy tu cenne minerały takie jak żelazo, wapń, magnez, potas, fosfor, cynk, mangan, miedź, selen. Co więcej ilość tych minerałów w porcji zupy w dużej mierze zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na te minerały. Ale to nie koniec pozytywnych właściwości botwiny. Znajdziemy tu również aminokwasy oraz białka, które doskonale wpływają na zdrowie. Między innymi tryptofan, który doskonale wpływa na samopoczucie i satysfakcjonujący, zdrowy sen, lizynę, walinę, treoninę, iloleucynę oraz inne. Botwina jest źródłem białka oraz błonnika. Oprócz tego znajduje się tu kwas linolowy oraz alfa linolonowy. Botwina jest tak wartościowa, ponieważ oprócz buraczków zawiera również na przykład marchew oraz pietruszkę. Niektórzy aby dodać smaku zupie dodają cukru, ale lepszym zamiennikiem jego, jak również zwiększającym wartość zupy są na przykład daktyle.

Sałatka z botwiny

Gotowana botwinka to jedno z popularniejszych dań, ale równie popularna jest sałatka z botwiny. W wersji wegańskiej bez jaja, w wersji wegetariańskiej z jajem. Innymi dodatkami do sałatki ze świeżej botwinki są również sery, na przykład ser feta, w wersji wegańskiej ser tofu. Surowa botwina ma wiele wartości odżywczych. Sałatka z botwinki doskonale wpłynie na metabolizm, przez co pozwoli zrzucić nieco zbędnych kilogramów. Znane jest silne działanie odkwaszające botwiny na organizm. Zakwaszenie organizmu powoduje liczne zaburzenia, zarówno fizyczne jak i psychiczne. Regularne zjadanie sałatki z botwiny pozwoli na poprawienie zdrowia na każdej płaszczyźnie, również poprawienie nastroju. Jeśli chcemy być bardziej witalni i w pełni wykorzystać ciepłe, letnie dni, to jest to z pewnością jedno z rozwiązań.

Sok z buraków – legalny doping dla sportowców

Doping jest niedozwolony we wszystkich dyscyplinach, dlatego wielu sportowców szuka alternatywy. Tanią i skuteczną metodą jest wypijanie soków oraz koktajli z buraków. Zauważono, że mają one niebagatelny wpływ na kondycję oraz wydolność sportowców. Wszystko dlatego, że znakomicie wpływają na natlenienie krwi. Zawierają również spore ilości żelaza odpowiedzialnego za tworzenie się hemoglobiny transportującej tlen. W rezultacie sportowcy są w stanie dłużej wykonywać daną dyscyplinę bez zmęczenia. Przynosi to oczywiście bardziej wartościowe treningi i lepsze ich wyniki. Poprawia samopoczucie i pozwala na szybsze zregenerowanie się. Nie bez znaczenia są również aminokwasy, białka, węglowodany i enzymy zawarte w buraku, które dodatkowo wzmacniają organizm, oraz pozwalają na kształtowanie sylwetki. Możemy spożywać sam sok z buraka lub koktajl, ale nadaje się również do bogatego urozmaicenia, nie tylko z innymi warzywami, ale również z owocami, takimi jak na przykład jabłko. Świeżo wyciśnięty sok z buraka doskonale komponuje się z imbirem. Dodatkowo wzmacnia to wartość odżywczą soku, pomaga w zrzuceniu wagi i dodaje energii.

Pieczone buraczki

Pokrojone i zapiekane buraki są doskonałym dodatkiem do obiadu, mogą również stanowić przekąskę między daniami lub zastąpić kolację. Do zapiekanych ziemniaczków należy dodać tłuszczu – na przykład oliwy z oliwek. Daje to korzyści w postaci wydobycia i rozpuszczenia pożytecznych witamin. Pieczone buraki to sposób na zachęcenie do jedzenia warzyw nawet niejadków. Małe dzieci chętniej zjedzą coś co jest słodkie w smaku, zanim jeszcze nauczą się rozróżniać inne smaki warzyw. Ważne jest jednak aby do pieczenia buraków nie używać aluminiowej folii. Pod wpływem ciepła i kwasów zawartych w burakach aluminium dostaje się do jedzenia, a stamtąd trafia do organizmu, gdzie odkłada się. Nie jest to niebezpieczne od razu, lecz dopiero po wielu latach widać negatywne działanie aluminium na organizm, szczególnie na układ nerwowy.

Burak w daniach na słodko

Jak wiadomo buraki są źródłem węglowodanów, wobec czego są słodkie w smaku. Nadają się jako dodatek również do wielu słodkich dań, na przykład ciast czy deserów. Znakomicie zwiększają wartości odżywcze takich przekąsek. Co więcej nie należy obawiać się tego, że smak buraka zdominuje danie. Wzmocnimy jedynie słodki smak. Buraki nadają się jako zaskakujący dodatek na przykład do popularnego ciasta murzynka.