Strona główna Ciekawostki Największe mity na temat diety wegańskiej

Największe mity na temat diety wegańskiej

729
PODZIEL SIĘ

Na temat weganizmu wypowiadają się niestety najczęściej osoby, które nie mają o nim zielonego pojęcia i nie poświęciły nawet kilku chwil na zapoznanie się z istniejącymi rzetelnymi badaniami na ten temat. Powtarzają najczęściej nieprawdziwe, utarte stwierdzenia, zasłyszane mity, z których większość to bzdury. Oto kilka największych mitów dotyczących weganizmu.

Mit: weganie jedzą tylko trawę.

Twierdzić coś takiego może tylko ktoś, kto sam stosuje bardzo ubogą i monotematyczną dietę. Ponieważ każdy rozsądny człowiek zainteresowany zdrowym żywieniem wie, że istnieje tak wiele różnych rodzajów pożywienia, iż każdy mógłby najeść się nimi do syta. Każda dieta, aby była zdrowa, musi być różnorodna. Zarówno zajadanie się samym mięsem i ziemniakami na obiad, jak i jedzenie samej “trawy” jest tak samo szkodliwe dla zdrowia. Dieta wegańska powinna być szczególnie urozmaicona i wtedy jest zdrowa. Większość osób przechodzących na weganizm jest doskonale zorientowanych w smakach z całego świata i z różnych kultur. Co więcej są te potrawy i produkty coraz szerzej i łatwiej dostępne.

Mit: weganie chodzą stale głodni, muszą ciągle jeść.

Mitem jest twierdzenie, że wegańskie potrawy są bardzo nisko kaloryczne i nie da się nimi najeść. Wręcz przeciwnie spora część roślin ma więcej kalorii niż kawałek mięsa, co więcej zawierają większą ilość białka niż mięso. Znajdują się tu również tłuszcze. Prawidłowo zbilansowana dieta wegańska wcale nie oznacza, że trzeba jeść co pół godziny i chodzić głodnym. Zjadanie kasz, nasion, pestek roślin, orzechów czy na mieszanek bakaliowych gwarantuje całkowite nasycenie. Mitem jest również twierdzenie, że weganie są chudzi, mizerni i nie mają na nic siły. Istnieje wielu sportowców, którzy stosują dietę wegańską dla poprawienia wyników. Co ciekawe cechują się oni większą siłą i wytrzymałością niż ich koledzy jedzący mięso. Nie przeszkadza im to w zdobywaniu medali.

Mit: wegańskie jedzenie jest niesmaczne i pozbawione wyrazu.

Niektórzy wyobrażają sobie, że dieta wegańska jest jednym wielkim wyrzeczeniem. Tymczasem potraw wegańskich jest równie dużo jak tych mięsnych i z innymi produktami spożywczymi. Istnieją nie tylko zupy, dania główne, ale również desery. Stosowanie diety wegańskiej to nie odmawianie sobie przyjemności, wręcz przeciwnie jedzenie to jest bardzo smaczne przez to, że często znacznie bardziej zróżnicowane i zawierające więcej składników niż przeciętne dania. Znajduje się tu również dużo przypraw pochodzących z całego świata. Próżno szukać bardziej kolorowego i zachęcającego do spożycia, aromatycznego jedzenia niż wśród potraw wegańskich.

Mit: weganie mają niedobory białka.

Białko to budulec, który występuje w każdej żywej istocie i roślinie, bez niego ich przetrwanie nie byłoby w ogóle możliwie. Żadne białko nie jest ani gorsze ani lepsze, po prostu są różne i inaczej przebiega proces przetwarzania. Jednakże tysiące wegan, całkowicie zdrowych i zadowolonych potwierdza, że nie jest istotne skąd bierze się białko, ważne że jest ono dla nich wystarczające by utrzymać pełnię zdrowia. Rośliny, szczególnie zboża i kasze i rośliny strączkowe są źródłem wystarczającej ilości białka dla weganina, biorąc pod uwagę, że jego dzienne spożycie nie powinno przekraczać 5%. Tymczasem osoby zajadające się mięsem spożywają niejednokrotnie dawki białka sięgające ponad 100% dziennego spożycia.

Mit: dieta wegańska wymaga nakładu ogromnych środków i jest czasochłonna.

Początkujący weganin bywa przerażony cenami niektórych produktów postawionych na półce ze zdrową żywnością. Rzeczywiście są one drogie i nie da się za naszą pensję ich zakupić na miesiąc nie tracąc. Ale uwaga! Aby być weganinem wcale nie trzeba kupować produktów z tej półki. W sklepie znaleźć można wiele pełnowartościowych zamienników tych drogich produktów. Wystarczy uważniej poczytać etykiety. Nie zawsze warto dać się również porwać modzie na super zdrowe jedzenie. Wiele warzyw i owoców, które są mniej znane od tych reklamowanych ma takie same lub bardzo zbliżone właściwości. Jeśli chodzi o przygotowanie posiłków to wegańskie pożywienie jest znacznie łatwiejsze w przygotowaniu niż tradycyjne. Mięso piecze się i smaży długo, nawet kilkadziesiąt minut, natomiast składniki wegańskich posiłków często są po prostu blanszowane, gotowane na parze lub wstawiane po prostu do piekarnika. Wszystko zajmuje nie dłużej niż pół godziny. Wegańskie desery nie są pieczone, przygotowywane na zimno, co również oszczędza masę czasu.

Mit: weganie chorują z braku witaminy B12.

Rzeczywiście witamina B12 jest tą, której może braknąć w diecie wegańskiej. Jednak weganie są tego bardzo świadomi. Ważne by suplementować tą witaminę, ponieważ nie jest ona dostępna w diecie roślinnej, nawet w takich produktach spożywczych jak algi morskie, czy produkty fermentowane. Mogą one natomiast znacząco wspomóc wytwarzanie tej witaminy. Jednak musi ona być suplementowana z dodatkowych źródeł. Na szczęście dla wegan na rynku dostępnych jest wiele suplementów diety zawierających tą witaminę.