Strona główna Diety Jak być fit w pracy?

Jak być fit w pracy?

1028
PODZIEL SIĘ

Ludzie pracy mają mało czasu, ciągle są w biegu. Wydaje się oczywistym, że nie mają czasu na zdrowe życie. A może po prostu mają świetną wymówkę? Wiadomo, że szybkie przekąski i jedzenie z fast foodów na przerwie załatwiają sprawę i są wygodne. Jednak tylko pozornie. Tak naprawdę większość z popełnianych błędów dietetycznych można łatwo wyeliminować w ciągu dnia, przede wszystkim trzeba spróbować.

Śniadanie jest ważne

Pierwszy posiłek dnia zjadamy w domu, przed wyjściem do pracy. Czemu by więc nie zaplanować co zjeść zdrowego i sycącego? Smaczne śniadanie nie musi być trudne w przygotowaniu. Warto na nie wybrać coś, co zawiera węglowodany złożone. Wówczas człowiek nie staje się tak szybko głodny jak po szybkiej słodkiej bułce, lub co gorsza bez śniadania. Dobrym pomysłem jest zjedzenie na śniadanie porcji białka, na przykład ryby, wędliny, albo jajka. To również zapewni mniejsze uczucie głodu w ciągu nastęnych kilku godzin. Śniadanie powinno być w miarę obfite, ale też nie bardzo obciążające. Dobrze, jeśli jest ciepłe, szczególnie jesienią i zimą. Istnieje bardzo wiele przepisów na proste i szybkie, a przy tym pyszne śniadania, na przykład z użyciem jaj lub popularnego sera tofu. Kolejny powód, by chętniej wstać. Nie należy zapominać również o drugim śniadaniu. Warto przygotować domowe kanapki z pełnoziarnistym chlebem. W wielu miejscach pracy znajdują się pomieszczenia socjalne wyposażone w lodówki, gdzie można spokojnie przechować nawet świeże jedzenie przez kilka dni, dzięki czemu nie trzeba zawsze nosić ze sobą jedzenia.

Unikanie niezdrowych przekąsek

Niestety praca to także druga strona medalu. Normą są automaty z batonami i słodkimi przekąsami oraz z kawą. Warto uważać na to, co się je w pracy. Dobre śniadanie oraz własne jedzenie powinno w dużej mierze usunąć chęć na słodkie przekąski. Chociaż jeden baton raz na jakiś czas nie powinien wyrządzić wielkiej szkody, codzienne zajadanie się jedzeniem z automatu to strata zdrowia oraz pieniędzy. Batoniki kosztują nawet ponad dwa złote, podczas gdy w rzeczywistości ich koszt jest znacznie mniejszy. Przynoszenie własnego jedzenia do pracy to oszczędność. Gdy nachodzi ochota na coś słodkiego, można zjeść dwie garści mieszanki studenckiej, albo świeży owoc. Współcześnie w większości prac niewielu ludzi dziwi się, gdy ktoś przynosi do biura sałatkę.

Uwaga na słodkie napoje

Automaty to zagrożenie słodkimi napojami, będącymi prawdziwą bombą kaloryczną. Napoje nie powodują poczucia sytości, dlatego łatwo jest wypić bardzo dużo kalorii. Posiadają nawet kilka łyżek cukru. Czasami kawa z automatu dosłownie ratuje życie. Ale lepiej jest wybrać opcję bez cukru. Dwie filiżanki kawy dziennie nie przynoszą żadnych skutków ubocznych.

Ważny ciepły posiłek

Dla wszystkich ludzi ważny jest pożądny obiad w ciągu dnia, istotne jest to jednak przede wszystkim w przypadku osób ciężko pracujących fizycznie. Jeśli w miejscu pracy jest możliwość zjedzenia ciepłego obiadu, warto się na to zdecydować. Jednak sam fakt, że coś jest ciepłe nie oznacza, że jest zdrowe. Lepiej unikać tłustych potraw, smażonych w głębokim tłuszczu. Po pierwsze takie jedzenie jest bardzo kaloryczne, po drugie olej w miejscu, gdzie smaży się dużo porcji jedzenia bywa rzadko wymieniany, przez co staje się toksyczny. Do obiadu najlepiej dobrać surówki w dużej ilości. Sprawa komplikuje się, jeśli w porze obiadu nie ma możliwości skorzystania z bufetu. Większość osób zajada się wtedy suchym prowiantem. Sprawę częściowo rozwiązuje mikrofalówka, jaka znajduje się w większości miejsc pracy. Niektórzy wolą unikać mikrofalówek, twierdząc, że ich działanie niszczy składniki mineralne i witaminy w jedzeniu. Wówczas warto zadbać, by do dania podanego w ten sposób zjeść jakąś świeżą sałatkę lub owoc na deser. Innym rozwiązaniem jest wyjście na obiad do pobliskiego miejsca serwującego zdrową żywność. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby umówić się z pracownikami, by przygotowali dodatkową porcję jedzenia wcześniej, tak, by nie tracić czasu. Można zapłacić za obiady na przykład na miesiąc z góry. Bywa, że robotnicy fizyczni pracują bezpośrednio u klientów w różnych punktach miasta. Wówczas mogą zamówić domowy obiad. Istnieje wiele firm zajmujących się dowozem jedzenia. Zamówienie zależy od klienta.

Ruszaj się, gdziekolwiek jesteś

W pracy siedzącej ważny jest ruch. Nawet mając do dyspozycji jedynie krótką przerwę można ją pozytywnie wykorzystać. Wykonanie kilku prostych ćwiczeń, jak skłony, skręty ciała, ćwiczenia oddechowe, wejście po schodach, zamiast pojechanie windą, krótki spacer na świeżym powietrzu znakomicie dotleniają i poprawiają nastrój. W zamkniętych pomieszczeniach gromadzi się dużo dwutlenku węgla, który wydychają ludzie. Ważne jest zatem otwarcie okien i wywietrzenie pomieszczenia, by uniknąć bólu głowy i złego samopoczucia. Coraz więcej ludzi uprawia ćwiczenia fizyczne przed pracą, udając się na siłownie, z których wiele jest otwartych przez całą dobę. Nie zabierają one energii, wręcz przeciwnie, dodają witalności i sił na cały dzień pracy umysłowej.