Strona główna Ciekawostki Styl życia według makrobiotyki

Styl życia według makrobiotyki

239
PODZIEL SIĘ

Makrobiotyka to styl życia, w którym wierzy się, że jedzenie ma wielki wpływ na życie człowieka oraz jego funkcjonowanie. Makrobiotycy są zdania, że dobrze dobrana dieta gwarantuje znacznie dłuższe życie, ponadto ciesząc się lepszym zdrowiem i funkcjonowaniem. Jest to dość nowa dziedzina wiedzy, a pochodzi z Japonii. Według zwolenników makrobiotyki ludzie współcześnie zupełnie zmienili i zaburzyli swój naturalny sposób odżywiania. Przede wszystkim spożywane jest dziś zbyt wiele mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Chociaż makrobiotyka nie ma znamion ideologii wegetariańskiej, to może być stosowana przez wegetarian.

Podstawy diety

Makrobiotyka, chociaż rodziła się na przełomie wieku XIX i XX, wiele założeń ma jakby żywcem wyjętych ze współczesnych zaleceń dietetycznych. Dziś zaleca się spożywanie jak najmniej przetworzonego jedzenia. Zanim na nasze stoły trafiło jedzenie z konserwantami i ogromną ilością cukru, makrobiotycy już zalecali zjadanie świeżych produktów, jak najbliżej natury, jakby przeczuwali co przyniesie następny wiek. Założenia diety makrobiotycznej są jednocześnie całkiem proste do zapamiętania. Makrobiotyka, podobnie jak dieta w medycynie chińskiej, ma wiele wspólnego z równowagą yin i yang. Uważa się, że jedzenie powinno być jak najbardziej naturalne i zbalansowane. Podstawą diety makrobiotycznej są zboża i kasze. Stanowią one sześćdziesiąt procent całej diety. Te produkty są uzupełniane w świeże warzywa, owoce kilka razy w tygodniu. O odpowiedni poziom białka dba się, spożywając warzywa strączkowe, stanowiące około dziesięciu procent diety. Uzupełnieniem diety są pożywne zupy, takie jak słynna zupa miso, jak również inne zupy warzywne. Dopuszczalne są desery na słodko, lecz nie codziennie. Zjadać wówczas można ciasta, ciasteczka zbożowe na przykład owsiane. Warto jednak pamiętać, że nie należy do nich dodawać zwykłego cukru. Makrobiotyka dopuszcza spożywanie pokarmów pochodzenia zwierzęcego, jednak stanowią one najmniejszą część diety i równie dobrze może zostać wykluczona przez wegetarian. Zaleca się jedzenie przede wszystkim ryb morskich, choć nie wykluczone jest mięso, także czerwone, lecz powinno być ograniczone do minimum.

Makrobiotyka a pory roku

Dieta markobiotyczna jest dostosowana do każdej pory roku, tak aby osoby stosujące tą dietę, nie odczuwały żadnych niedoborów. Zatem jesienią i zimą zjadane powinny być potrawy rozgrzewające, bliżej ziemi. Korzenie, bulwy, warzywa strączkowe, potrawy kiszone. Jedzenie powinno być przygotowywane na ciepło, gotowane, obsmażane. Pokarmy powinny charakteryzować się większą energią. Wtedy można pozwolić sobie częściej na rybę, mięso. Nie powinno zapominać się o zbawiennych zupach, które mogą być mocniej przyprawione i osolone. Dobrze jest pamiętać o rozgrzewających przyprawach, takich jak imbir, papryka, pieprz cayenne. Latem i wiosną należy zjadać rosnące lokalnie warzywa, owoce, maliny, jeżyny w postaci świeżej, sałatki, kiełki. Gotowanie powinno odbywać się krótko i za użyciem pary. Jedzenie powinno być mniej energetyczne, jak najbardziej lekkie.

Wady i zalety makrobiotyki

Zwolennicy makrobiotyki są zdrowi, pełni życia, mimo wydawałoby się ubogiego menu. Ponadto cieszą się szczupłą sylwetką. Jednak dieta makrobiotyczna nie jest dla wszystkich, na pewno nie dla osób cierpiących na nietolerancję glutenu, ponieważ podstawą są zboża. Należy również pamiętać, że dieta musi być zrównoważona. Ziarno musi być pełne i uzupełnione w kasze. Zjadanie zbyt dużo makaronów, klusek, naleśników i placków powoduje jedynie nadmierne tycie. Wielu lekarzy jest przeciwnych diecie makrobiotycznej, podobnie jak nie akceptują wegetarianizmu i weganizmu, strasząc okropnymi konsekwencjami, a nawet śmiercią z niedożywienia. Mimo to na świecie żyje miliony osób na tych dietach i nie narzekają na złe samopoczucie. Tak samo wielu jest zwolenników makrobiotyki. Cenią sobie oni zrównoważenie witamin z grupy B, które w normalnej diecie często nie istnieją. Z drugiej strony brak odpowiedniej ilości białka oraz dobrej jakości tłuszczy wydaje się niepokojący. Jednak tak naprawdę w dobrze skomponowanym żywieniu makrobiotycznym nie brakuje również i tych elementów. Dla wielu wątpliwe jest też rzekome działanie antyrakowe diety makrobiotycznej. Jednak prawdą jest, że dieta ta dostarcza odpowiedniej ilości błonnika, co jak udowodniono, chroni przed rakiem jelita grubego. Mimo wszystko wśród swoich zwolenników dieta ta ma dobrą opinię. Uważają, że dieta najlepsze efekty daje wówczas, gdy jest stosowana sumiennie, bez odstępstw. Wielu ludzi sięga natomiast po słodycze, ciastka i przekąski, które im nie służą.

Przechodzenie na dietę makrobiotyczną

Makrobiotyka jednych z miejsca zachwyca, innych nie zachęca. Dla tych pierwszych ważne jest, aby przechodzić na dietę stopniowo. Zbyt szybkie przerzucenie się na zupełnie inne jedzenie może spowodować problemy żołądkowe, jak nudności. Warto pamiętać również o zdrowym trybie życia, ruchu, relaksie, przebywaniu na łonie natury jak najczęściej.