Strona główna Ciekawostki Z jakich nawyków lepiej zrezygnować?

Z jakich nawyków lepiej zrezygnować?

342
PODZIEL SIĘ

Każdy z nas chce dbać o zdrowie, stosując zdrową dietę i pilnując wagi. Niektórzy idą w tym o krok za daleko. Niektóre nawyki są nie tylko mało skuteczne, ale wręcz niepotrzebne. Oto kilka nawyków, które należy porzucić chociażby dla lepszego samopoczucia.

Nadmierna wiara w BMI

Każdy z nas wie, czym jest BMI, to stosunek naszej wagi do wzrostu, mający określić czy mieścimy się w normie. Odpowiednie wyniki pozwalają określić, czy mamy niedowagę, prawidłową wagę czy nadwagę. Wielu z nas stając na wadze łapie kiepskie samopoczucie, bo okazuje się, że cierpimy na nadwagę. Ale nie zawsze tak jest! Waga nie zawsze pokazuje rzeczywistość. To tylko suche liczby. By dowiedzieć się, czy naprawdę mamy nadwagę musimy zbadać zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie. Pamiętajmy, że mięśnie ważą więcej niż tłuszcz. Dlatego jeśli od jakiegoś czasu trenujemy intensywnie, a waga i tak stoi w miejscu to nie jest powód do niepokoju. Po prostu mięśnie zastąpiły tłuszcz. Liczy się ogólny wygląd sylwetki. Jeśli jest proporcjonalna i wyrzeźbiona, to nie ma żadnego sensu przejmować się BMI. Warto również pamiętać, że ciało człowieka składa się w dużej mierze również z wody. Przez nią dochodzi do dobowych wahań wagi. Wieczorem możemy ważyć nawet kilka kilogramów więcej niż rankiem, a BMI wskaże nadwagę. Tymczasem nie jest to możliwe by tyle przytyć w ciągu kilku godzin, nawet jeśli sobie nie żałowaliśmy w ciągu dnia.

Jedzenie wyłącznie niskokaloryczne i nisko tłuszczowe

Oczywiście jeśli wybierzemy płatki z mniejszą ilością cukru i soli oraz produkt z mniejszą ilością tłuszczu, to odbije się to pozytywnie na naszym zdrowiu. Jednak jedzenie wyłącznie niskokalorycznego jedzenia jest niezdrowe. Produkty nisko tłuszczowe to takie, w których tłuszcz został zastąpiony inną substancją, która jest sztuczna. Wszystko po to, by danie nie różniło się smakiem i wyglądem od produktu z tłuszczem. Oczywiście sztuczne dodatki nie są zdrowe. Ponadto badania ukazały, że zjadanie niskokalorycznych pokarmów typu light wcale nie wpływa na dietę. Okazało się, że kobiety na diecie nisko tłuszczowej w ogóle nie schudły w porównaniu do tych, które jadły normalnie i nie ograniczały się. Nie zapominajmy także, że tłuszcz jest nam bardzo potrzebny w diecie. W nim rozpuszczają się niezbędne dla zdrowia witaminy, przyczynia się do regulowania gospodarki hormonalnej kobiet. Całkowite wyrzucenie tłuszczu z diety powoduje zaburzenia hormonalne, na przykład wyrastanie gęstego owłosienia.

Picie mleka migdałowego, owsianego i innych

Wśród wegan, którzy nie chcą pić mleka krowiego, zapanowała moda na mleka roślinne. Oczywiście napoje te nie mają wiele wspólnego z prawdziwym mlekiem. Produkowane są z roślin takich jak owies, migdały, orzechy i inne. Wielu z nas skusiło się na ich wypicie. Niestety to, co się mówi o nich, a mianowicie iż zawierają duże ilości wapnia czy witamin to nieprawda. Mleka takie są prawie całkowicie pozbawione wartości odżywczych. Mają jednak wartości smakowe i mogą zastąpić mleko krowie w kawie by poprawić jego smak i dostarczyć pijącym przyjemności. Doskonale również zaspokajają pragnienie. Jednak na tym lista zalet się kończy, bowiem mleka takie są niezwykle drogie. Powodem jest fakt, że producenci ich zauważyli popyt i potrzebę na zastąpienie luki po mleku krowim. Okazuje się, że mleko krowie w diecie możemy zastąpić wieloma warzywami zawierającymi wapń, chociaż by sezamem niełuskanym, czy całymi migdałami. Wegetarianie, którzy od czasu do czasu piją mleko, mogą zastąpić je na przykład mlekiem od klaczy, nim również karmić dzieci, które mają uczulenie na zwykłe krowie mleko.

Słodzenie potraw zamiennikami cukru

Oczywiście istnieją zamienniki cukru, które są lepsze niż sam cukier i mniej kaloryczne. Natomiast zwykły laik często uznaje, że wszystko jest lepsze od zwykłego, białego cukru. Zatem chętnie dodajemy do jedzenia na przykład syropu z agawy, cukru trzcinowego, miodu, czy cukru kokosowego. Brzmi ładnie i zdrowo, ale te potrawy wcale nie są lepsze od zwykłego cukru. To węglowodany proste, zupełnie jak nasza znienawidzona biała śmierć. Zajadanie się potrawami z tymi dodatkami wcale nie pomoże schudnąć. Smak słodki jest tym, czego człowiek potrzebuje od czasu do czasu. Zjedzenie ciastka ze zwykłym cukrem nikomu nie zaszkodzi. To, co naprawdę jest szkodliwe to nadmiar węglowodanów, w tym cukru.

Picie świeżo wyciskanych soków i diety sokowe

Soki są źródłem witamin i mikroelementów, ale nie należy przekraczać ich dziennego spożycia. Oprócz nich w sokach znajdziemy również dużą ilość cukru, przez co są kaloryczne. Dietetycy nie zalecają spożywania większej ilości soków owocowych przez dłuższy czas, ponieważ może to nam przynieść więcej szkody niż pożytku. Jeśli nie możemy się obejść bez soku codziennie, to warto wypić tylko szklaneczkę lub skoncentrowany sok popijać na przykład z wodą mineralną. Wtedy jest mniej słodki, a woda wzbogacona jest w elektrolity. Wypicie galonu soku, szczególnie z półki sklepowej, w niczym nie pomoże, a z pewnością przyczyni się do zwiększenia wagi.