Strona główna Ciekawostki Wegańska dieta a sport

Wegańska dieta a sport

1618
PODZIEL SIĘ

Weganin to w pojęciu wielu ludzi chudzielec i słabeusz, trzęsący się z zimna. Tymczasem osoby propagujące dietę wegańską nie są wcale chore, a wręcz przeciwnie, niczego im nie brakuje. Są nawet sportowcami osiągającymi wysokie wyniki. Wśród wegan są również kulturyści!

Czy to w ogóle możliwie?

Wbrew powszechnej opinii wegański sportowiec to nie osoba, która odżywia się liściem sałaty i plastrem ogórka. Prawidłowa dieta wegańska musi być odpowiednio dobrana, szczególnie w przypadku sportowców. Nie wystarczy jedynie przestać jeść mięso. Jeśli po prostu z diety sportowców wegan zostaną wyrzucone mięso, nabiał i ryby a będzie on jadł jedynie to, co zostało jako dodatek do tych dań, to z pewnością rzeczywiście będzie chodził stale głodny, będzie mu brakowało witamin, częściej będą zdarzały się kontuzje. Jedz po wegańsku, ale mądrze, a twoje mięśnie będą rosły, ty będziesz czuł się dobrze i będziesz miał więcej siły niż inni sportowcy na normalnej diecie. Wege sportowiec powinien pamiętać, że białko, które czerpał do tej pory z mięsa musi być uzupełnione ze źródeł roślinnych. Szczególnie ci, którym zależy na rozbudowywaniu masy mięśniowej powinni o tym pamiętać. Na szczęście wiele roślin ma znacznie więcej białka niż stek, chociażby płatki jęczmienne czy kasza jaglana. To zboża i kasze z resztą powinny stanowić podstawę jedzenia dla weganina. Zboża powinny być pełnoziarniste i jak najmniej przetworzone. Kolejnym ważnym filarem tej diety są warzywa strączkowe (fasola, ciecierzyca, soczewica, bób, soja, groch i inne). Odpowiednio przygotowane i przyprawione rośliny strączkowe nie wywołują wzdęć i nieprzyjemnych gazów. Dodatkowo weganie bez ograniczeń mogą jeść warzywa, przede wszystkim świeże. Oczywiście jeść można również owoce, lecz z większym umiarem, gdyż są słodkie. Uzupełnieniem diety sportowca weganina są pestki i nasiona roślin. Dieta taka dostarcza wszystkich niezbędnych składników. Weganie zjadają relatywnie więcej witamin z grupy B, podczas gdy wiele osób stosujących “jedyną prawidłową dietę” mają ich niedobory, ponieważ jedzą głównie białe pieczywo. Zestaw witamin B współpracujących ze sobą zawarty jest w zarówno w zbożach jak i roślinach strączkowych. Inne bardzo ważne dla człowieka witaminy zawarte są w świeżych owocach i warzywach, na przykład witamina C, czy P. Istotne dla zachowania zdrowia weganina jest spożywanie tłuszczów. Pochodzić mogą na przykład z tłustych roślin jak awokado lub właśnie z pestek i nasion. Zawierają one witaminy rozpuszczalne w tłuszczach A, D, E, K. Warto by pamiętać, aby nie spożywać nadmiernej ilości pestek, orzechów i nasion ponieważ są one kaloryczne i mogą powodować tycie. Wszystkie składniki pożywienia według listy zawierają odpowiednie ilości białka, a także takich składników mineralnych jak wapń, magnez, żelazo. Uzupełnieniem diety powinny być naturalne napoje, najlepiej czysta woda, herbatki ziołowe. Stosując się do tych prostych zasad, oraz jeszcze jednej istotnej, którą jest różnorodność spożywanych produktów człowiek jest tak samo dobrze odżywiony jak każdy inny. Jeśli chodzi o samą różnorodność to współcześnie nie ma z tym problemów, ponieważ dostępnych jest wiele produktów, pochodzących nawet z daleka. Ważne by w sezonie zjadać jak najwięcej lokalnych warzyw i owoców, tworzyć z nich przetwory. Weganie sportowcy mogą zjadać również specjalne słodycze na bazie naturalnych składników.

Wspomaganie specjalne

Sportowcy weganie czasem potrzebują specjalnego wspomagania. Wówczas podobnie jak w tradycyjnym sporcie mają do wyboru wiele energetycznych przekąsek, które pozwalają na odzyskanie sił. Wówczas sportowcy wspomagać się powinni na przykład specjalnymi batonami energetycznymi. Są one dostępne w sklepach sportowych i chętnie korzystają z nich nie tylko weganie sportowcy, ponieważ są naprawdę skuteczne. Można je również samodzielnie wyrabiać, co jest nawet znacznie korzystniejsze, bo te batony dostępne w klubach fitness często zawierają nadmierną ilość cukru, a to jak wiadomo nie jest w żaden sposób korzystne. Przykładowy baton dodający energii może zawierać takie składniki jak: orzechy, płatki owsiane, soja, mleko sojowe lub inne roślinne, wiórki kokosowe, daktyle, olej kokosowy, szczypta soli, przyprawy wedle uznania. Uprzednio przygotowane i posiekane składniki (daktyle trzeba namoczyć, a wiórki i inne dodatki uprażyć na oleju kokosowym) należy złączyć i upiec w piekarniku. Masę następnie można kroić w podłużne batony. Mogą być spożywane przed treningiem, jak i po nim dla uzupełnienia energii. Weganie powinni zadbać również o suplementację. Przede wszystkim ważna jest suplementacja witaminy B12, która jest wytwarzana w jelitach. Sportowcy weganie muszą dbać ponadto o odpowiednią florę bakteryjną jelit poprzez fermentowane jedzenie zawierającego probiotyki. Są to przede wszystkim najłatwiej dostępne kapusta kiszona, ogórki kiszone. Możliwie jest samodzielne wykonanie jogurtu owsianego z fermentowanego owsa, a także picie kombuchy. Naturalnym suplementem diety dla sportowców są algi morskie. Nie powinien on zapominać również o suplementacji witaminy D, szczególnie w miesiącach zimowych.