Strona główna Diety Dieta dla cukrzyka jest prosta!

Dieta dla cukrzyka jest prosta!

352
PODZIEL SIĘ

Cukrzyca, albo zagrożenie cukrzycą, niektórzy traktują jako chorobę obłożną. Rzeczywiście ma ona fatalne skutki – ale tylko wówczas, gdy osoby niezależnie od tego czy wiedzą o chorobie, czy nie, nie dbają o dietę.

Znaczenie prawidłowej diety dla cukrzyków

Dieta pełni kluczową rolę w procesie kształtowania równowagi zdrowotnej cukrzyków, bez trzymania się ważnych zasad nie ma mowy o dobrym samopoczuciu. Jedząc odpowiednio cukrzycy zwykle czują się na tyle dobrze, że mogą normalnie funkcjonować, cieszyć się życiem – słowem “zapomnieć” o tym, że cokolwiek im dolega. Niektórzy cukrzycy wychodzą z założenia, że jeśli mają ochotę na coś niezdrowego, co jest dla nich zakazane (na przykład tort ze sklepu, czy fast food), to wystarczy, że wstrzykną sobie dodatkową insulinę i mogą jeść co chcą. Zupełnie nie biorą pod uwagę faktu, że to właśnie ich złe nawyki żywieniowe wywołały u nich cukrzycę, ponadto samo nadmierne wstrzykiwanie sobie insuliny też nie jest dobre dla ich zdrowia. Samodzielne ustalanie sobie dawki łatwo powoduje iż możemy ją przekroczyć. Nadmierne spożywanie jedzenia o wysokim indeksie glikemicznym prowadzi do hiperglikemii. Ponadto kiepskie żywienie nie tylko wpływa negatywnie na tą konkretną chorobę, ale ogólnie powoduje szereg innych chorób i zaburzeń, które przy cukrzycy są śmiertelne, na przykład otyłość brzuszną. Dla osób, które do tej pory jadły bardzo niezdrowo i zdiagnozowano u nich cukrzycę, wiadomość o tym, że muszą zmienić tryb życia jest często bolesna. Ale jeśli chcą żyć muszą bezwzględnie się do niej dostosować.

Zasady żywienia cukrzyków

Po pierwsze warto zauważyć, że zdrowa dieta ogólnie i dieta dla cukrzyków nie różni się zbytnio. Można powiedzieć, że cukrzycy powinni po prostu prowadzić zdrowy tryb życia. Zasady diety dla cukrzyków nie są skomplikowane.

Po pierwsze: unikanie niezdrowych potraw. Warto od razu zapoznać się z listą potraw zakazanych i na zawsze wyrzucić je z diety. Prawdopodobnie jest to najtrudniejszy krok, ale przełomowy. Już samo to potrafi znacząco poprawić stan zdrowia, szczególnie u osób z lekką cukrzycą lub zagrożonych jej wystąpieniem. W pierwszej kolejności cukrzycy muszą unikać słodyczy oraz alkoholu. Koniecznie powinni pozbyć się z diety również nadmiernej ilości tłuszczu zwierzęcego oraz soli.

Po drugie: bardzo ważnym punktem w diecie cukrzyków jest regularność posiłków. Przerwy pomiędzy nimi nie powinny być dłuższe niż dwie godziny. Pilnowanie jest niejednokrotnie kluczowe w leczeniu.

Po trzecie: mniejsze ale sycące posiłki. Cukrzycy powinni jeść częściej i mniej. Nie ma mowy o objadaniu się, obfitych posiłkach. To nie sprzyja ani poziomowi cukru, ani byciu szczupłym. To na co należy zwrócić uwagę, to fakt, by posiłki zawierały odpowiednią, zrównoważoną ilość tłuszczów, białek, węglowodanów. Szczególnie na to ostatnie należy zwrócić baczniejszą uwagę. Posiłek nie może zawierać zbyt dużej ilości węglowodanów.

Po czwarte: urozmaicenie. Dieta cukrzyków zawiera większość pokarmów, dlatego mogą oni urozmaicać swoje jedzenie. I powinni to robić. Mogą jeść chude mięso, na przykład mięso królicze, ryby, warzywa, owoce, zboża, orzechy i wiele innych. Na tej bazie możemy przygotować ogromną ilość różnorodnych, smacznych posiłków.

Specjalne przyrządzenie potraw

W diecie cukrzyków bardzo istotne jest również odpowiednie przygotowanie potraw. Nie wolno przesadzać z solą, wykluczone jest smażenie na głębokim tłuszczu w panierce. Do zup zamiast tłustej śmietany dodajmy łyżkę jogurtu naturalnego, stosujmy go również zamiast majonezu w sałatce. Do dań dodawajmy przypraw, które obniżają poziom cukru we krwi, oczywiście konsultując to z lekarzem. Idealnym rozwiązaniem dla osób chorujących na cukrzycę jest przygotowywanie posiłków na parze. Zachowują one swoje właściwości, a przy tym nie trzeba dodatku soli. Również gotowane, grillowane bez dodatku tłuszczu jedzenie jest odpowiednie dla osób z cukrzycą.

Pozostałe zasady żywienia

Dla cukrzyków ważne jest by spożywać węglowodany złożone, również błonnik. Znajdziemy go w pełnoziarnistych wyrobach. Ale uwaga, gdyż niektóre ciemne chleby jedynie udają pełnoziarniste (są barwione karmelem). Na rynku bardzo trudno jest znaleźć prawdziwie pełnoziarniste wyroby (czyli zawierające ponad osiemdziesiąt procent pełnego ziarna). Możemy je jednak wykonać samodzielnie w domu. Oprócz zbóż warto do diety wprowadzić sporą ilość świeżych i gotowanych warzyw, w niewielkiej ilości owoców. Nie bez znaczenia jest również to, co pijemy. Zrezygnować należy z mocnej słodkiej kawy ze śmietanką. Dobrze jest pić herbaty i zioła bez cukru (uwaga, niektóre dość drastycznie obniżają poziom cukru). Dobrym rozwiązaniem dla osób, które cierpią na cukrzycę jest wypijanie wody alkalicznej. Jest ona tworzona poprzez ładowanie jonami w specjalnie do tego celu przygotowanym urządzeniu. Urządzenia te możemy kupić lub nawet wykonać samodzielnie. Taka woda działa odkwaszająco na organizm, jednocześnie reguluje poziom cukru we krwi. Działa leczniczo w przypadku większości chorób.