Strona główna Ciekawostki Przegląd smarowideł do chleba

Przegląd smarowideł do chleba

808
PODZIEL SIĘ

Do wyboru mamy wiele smarowideł, które kładziemy na kromkę chleba. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że jedząc niektóre rzeczy po prostu sobie szkodzimy. Przekonani jesteśmy, że to samo zdrowie. Jak jest naprawdę?

Masło

Zwykłe masło to najczęstszy wybór pod produkty, jakie następnie położymy na kanapkę. Sam świeży chleb z masłem też smakuje wybornie. Czy masło jest zdrowe? Prawdziwe masło to ponad osiemdziesiąt procent tłuszczu, dlatego wielu uważa, że musi go unikać ze względu na zagrożenie nadwagą i wysokim cholesterolem. Tymczasem sytuacja wcale nie przedstawia się tak źle. Przede wszystkim zwykłe masło to oprócz tłuszczu źródło witamin rozpuszczalnych w nim, w tym witaminy D, która raczej nie często występuje w łatwo dostępnym pożywieniu. Oprócz tego budowa masła sprawia, że jest ono łatwo trawione i błyskawicznie się wchłania. Poza tym w trawieniu tego tłuszczu nie bierze udziału trzustka. Dzięki temu nie jest do tego procesu angażowana wątroba i trzustka, które zwykle trawienie tłuszczu obciąża. W maśle występują również tłuszcze trans, lecz są to kwasy nienasycone pochodzenia naturalnego, nie sztucznego, dlatego nie powinniśmy się ich obawiać. Masło jest zdrowe i powinno stanowić część jadłospisu, lecz warto pamiętać, że nie należy z nim przesadzać, ponieważ w dużych ilościach stanie się przyczyną otyłości i problemów zdrowotnych. Dotyczy to osób całkowicie zdrowych. Te, które są narażone na choroby sercowo naczyniowe powinny raczej masło zastąpić olejami roślinnymi.

Margaryna

Margaryna jest tłuszczem pochodzenia roślinnego, który jest polecany do smarowania chleba dla osób zmagających się z chorobami układu sercowo naczyniowego oraz z wysokim cholesterolem. Jednakże margaryna wcale nie jest tak cudownym produktem, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim jest to produkt wysoko przetworzony. W procesie utwardzania tłuszczu roślinnego powstają tłuszcze trans. Te same, których tak zaleca się unikać w diecie, zawartych między innymi w słodyczach czy chipsach. Przyczyniają się one do wielu chorób, są zdecydowanie mniej zdrowe niż umiarkowane ilości cholesterolu u zdrowych ludzi. W przeciwieństwie do masła margaryna przy końcowym procesie produkcji nie zawiera żadnych witamin, ani nawet nie ma zapachu i smaku. Te wszystkie komponenty są dodawane jako sztuczny dodatek. Oprócz tego margaryna często wzbogacana jest w sól. Wszystko to pozwala stwierdzić, że lepiej ograniczać poziom cholesterolu, albo jeść masło niż spożywać margarynę.

Nutella

Masła czekoladowe oraz z dodatkiem orzechów to częsta przekąska dla dzieci. Wielu z nas uważa, że to odpowiednie danie na przykład na śniadanie dla przedszkolaka. Sami również nie gardzimy pysznym, czekoladowym smakiem. Niestety wbrew temu co niektórzy sądzą, kremy czekoladowe są po prostu niezdrowe. Przede wszystkim w przysmaku tym znajduje się ogromna ilość cukru. Nawet połowa tego dania to właśnie cukier. Jest przyczyną epidemii próchnicy, nawet wśród małych dzieci. Zepsute zęby mleczne oznaczają również zepsute zęby stałe. Reszta składników typowego kremu czekoladowego to stosunkowo niewielka ilość kakao, odtłuszczone mleko w proszku, orzechy oraz tłuszcz. Jest to najczęściej tłuszcz palmowy, rafinowany, który nie ma smaku ani zapachu, ani żadnych wartości odżywczych. Natomiast jest tłuszczem trans, który przyczynia się do powstawania otyłości, schorzeń układu krwionośnego, miażdżycy. Do kremów czekoladowych dodaje się również substancje poprawiające smak, zapach, oraz konserwanty. Wszystko to jest wyjątkowo niezdrową mieszanką, której nie należy podawać dzieciom, a jeśli już to bardzo rzadko. Niestety smutna rzeczywistość jest taka, że wiele dzieci codziennie zjada krem czekoladowy na śniadanie.

Masło orzechowe

Prawdziwe masło orzechowe jest wykonane z ponad dziewięćdziesięciu procent orzechów. Na rynku istnieje wiele firm, które niestety nie są zdrowe. Jest to najczęściej duża ilość cukru, soli i dodatkowego wypełniacza słoika czyli tłuszczu innego pochodzenia niż z orzechów. Warto wybierać tylko dobrej jakości masła orzechowe. Chociaż jest to praktycznie sam tłuszcz, to ma pewne zalety prozdrowotne. Jeśli zastąpimy zwykłe masło masłem orzechowym, okaże się, że waga szybciej spada podczas odchudzania. Oprócz tego w prawdziwe masło orzechowe to źródło witamin i mikroelementów, przede wszystkim witaminy A i E, które są źródłem młodości. Znajdziemy tu również niacynę oraz kwas foliowy. Masło orzechowe to również źródło białka roślinnego wysokiej jakości. Powinni z niego czerpać weganie i wegetarianie. Warunkiem prozdrowotnych właściwości masła orzechowego jest oczywiście zjadanie go z umiarem. Objadanie się tą smaczną przekąską ani nie pomoże schudnąć, ani nie wpływie pozytywnie na wagę. Niektórzy zauważają również, że w maśle orzechowym odnajdziemy aflatoksyny, które przyczyniają się do rozwoju raka wątroby. Ponadto masło orzechowe jest wykonane z orzechów arachidowych, które są z kolei jednymi z najczęściej uczulających pokarmów. Dzieje się tak dzięki zawartości cząsteczek, które organizm często rozpoznaje jako obce.