Strona główna Diety Wpływ jedzenia na psychikę i nastrój człowieka

Wpływ jedzenia na psychikę i nastrój człowieka

1597
PODZIEL SIĘ

Jedzenie ma niebagatelny wpływ na życie człowieka, dlatego dziwi fakt, że tak niewiele uwagi niektórzy mu poświęcają. Jednym z najbardziej znaczących pól oddziaływania jest ludzka psychika, począwszy od poziomu nastroju, jego wahań, kończąc na rzeczywistych wynikach w testach inteligencji u wszystkich ludzi.

Wpływ jedzenia na nastrój człowieka

Jedzenie jest wielkim pocieszycielem, co wie każdy. Słodkie i tłuste przekąski dają uczucie chwilowego spokoju, odprężenia i zadowolenia. Niestety takie jedzenie również uzależnia i trzeba go zjadać coraz więcej, aby osiągnąć przyjemne zadowolenie. Jest to powodem epidemii otyłości. Ponadto stwierdzono, że osoby, które mają lęki, cierpią na depresje są bardziej podatne i wrażliwe na smaki. Skąd bierze się uczucie psychicznego zadowolenia podczas jedzenia? Mechanizm nie jest jeszcze dokładnie zbadany, ale okazuje się, że największą rolę odgrywają w tym przypadku neuroprzekaźniki w mózgu. Wielu lekarzy nie uznaje jeszcze wpływu jedzenia na regulowanie nastroju człowieka, mimo że sprawa wydaje się oczywista. Tymczasem istnieją sposoby, aby dietą regulować nastrój na dłużej niż tylko na krótki czas. Jednak aby tego dokonać należy zrezygnować z szybkich przekąsek oraz słodkich produktów a zastąpić je jedzeniem bogatym w:

    • magnez. Badania wykazały, że suplementacja magnezem ma zbawienny wpływ na działanie mózgu, jest to środek znakomicie regulujący nastrój, na przykład u osób chorych na depresję. Niektóre przesłanki wskazują, że za pomocą magnezu możliwe jest leczenie również niektórych innych schorzeń a nawet chorób psychicznych. Magnez znajduje się w wielu roślinach rosnących blisko ziemi, jak również w kaszach i zbożach. Jednak ze względu na nadmierne eksplorowanie pól uprawnych w Polsce, wiele z nich jest wyjałowionych, przez co hodowane na nich rośliny nie zawierają odpowiedniej dawki magnezu. Dlatego w czasie wzmożonego zapotrzebowania na magnez i obniżenia nastroju należy suplementować ten składnik. Naturalnym źródłem magnezu jest dolomit.
    • Tryptofan. Jest to zawarty w produktach spożywczych związek chemiczny jaki ma wpływ na regulację nastroju oraz wydzielanie się odpowiedniej ilości hormonów odpowiedzialnych za uczucie spokoju, szczęścia oraz wpływających na dobry sen, czyli serotoniny oraz melatoniny. Najwięcej tryptofanu znajduje się w produktach białkowych, takie jak jaja. Doraźnie źródłem tryptofanu na przykład w chwilach silnego niepokoju wieczorem lub trudności z zaśnięciem może być szklanka zwykłego ciepłego mleka. Dużo tego składnika znajduje się w aldze morskiej, czyli spirulinie. Również w soi, pestkach dyni, w słoneczniku, w mięsach.

Ważną i istotną kwestią w diecie regulującej nastrój jest konieczność zrezygnowania z jedzenia zawierającego wysoki indeks glikemiczny. Skoki insuliny we krwi nie wpływają dobrze na samopoczucie, a jedzenie słodkich batonów doprowadza do wysokiego i gwałtownego oddziaływania. Po chwilowym uczuciu pobudzenia, trwającym około jednej godziny następuje spadek nastroju oraz brak motywacji, uczucie rozdrażnienia oraz zmęczenia. Często “lekarstwem” jest kolejny batonik.

Wpływ jedzenia na inteligencję

Od jedzenia, szczególnie w pierwszych latach życia człowieka, ale również w ciągu całego jego życia w dużej mierze zależy poziom jego inteligencji oraz kreatywności. Okazuje się, że cukier prosty, tak jak wpływa na obniżenie nastroju, jest w stanie również obniżać inteligencję. Przeprowadzone badania wykazały, że spożywanie jedzenia bogatego w cukier jest w stanie znacząco obniżyć zdolności uczenia się oraz zapamiętywania. Odpowiedzialne za to jest uszkodzenie neuronów mózgowych w wyniku reakcji obronnej organizmu przed wysokim stężeniem insuliny we krwi. Na szczęście wciąż możemy kontrolować to co jemy oraz podajemy najbliższym, aby przez wiele lat cieszyli się zdrowiem, a także zachowali je na dłużej. Odpowiednio odżywione dzieci będą bardziej kreatywne i mniej podatne na stres. Do superfoods najlepiej wpływających na rozwój inteligencji należą:

    • kwasy omega 3. Stanowią one budulec komórek. Już w czasie ciąży są niezbędne rozwijającemu się płodowi, aby umożliwić mu prawidłowy rozwój. Spożywanie przez kobiety w czasie ciąży kwasów omega 3 powoduje, że rodzą one bardziej inteligentne, zdrowe i większe dzieci, niż kobiety, które tego nie robią. Kwasy usprawniają pracę mózgu poprzez budowanie neuroprzekaźników oraz usprawnianie ich pracy. Następuje szybsza wymiana informacji pomiędzy istotą szarą oraz białą mózgu. Osoby z niskim poziomem kwasów omega w diecie kiepsko radzą sobie w testach na inteligencję, jak również szwankują u nich funkcje poznawcze. Najlepszym źródłem kwasów jest dieta bogata w owoce morza, szczególnie świeże ryby.
    • Węglowodany złożone. Są ważne dla mózgu, ponieważ stanowią dla niego paliwo. Pozwalają wydłużyć okres pracy umysłowej bez uczucia zmęczenia. Odpowiednie zaopatrzenie mózgu węglowodany złożone sprawia, że regeneracja po wysiłku emocjonalnym i umysłowym przebiega w szybszy i bardziej efektywniejszy sposób. Węglowodany złożone znajdują się w produktach z mąki razowej, zbożach oraz kaszach.