Strona główna Ciekawostki Jak żyć z genem otyłości?

Jak żyć z genem otyłości?

10
PODZIEL SIĘ

Badania genetyczne potwierdzają to, co podejrzewaliśmy już od dawna – mianowicie iż jedni mają większe skłonności do tycia, niż inni. Dla jednych jest to wymówka, dla innych powód do wzmożonej dbałości o własne zdrowie i sylwetkę. Czy jest to możliwe, czy lepiej sobie odpuścić?

Czy geny to wyrok?

Dziadek był gruby, mama była gruba, to i ja muszę być gruby – taka moja uroda. To zdanie często słyszymy i jest powtarzane z pokolenia na pokolenie. Tymczasem okazuje się, że nie jest prawdziwe. Geny owszem mają wpływ na nasze życie, wygląd, sylwetkę. Nie każdy będzie wysoki, los nie obdarował go długimi nogami. Jednak posiadanie genu otyłości wcale nie oznacza, że jesteśmy skazani na bycie grubym całe życie. Nawet mając predyspozycje do tycia możemy zachować wagę w normie, lub przynajmniej niewiele wykraczającą poza normę. Dzieje się tak, dlatego że nasze zdrowie fizyczne, w tym masa ciała, to około dziesięć procent genów. Reszta zależy praktycznie od nas samych, bowiem mieści się tu dieta, poziom aktywności, środowisko życia i inne czynniki, dzięki którym można pokonać ten straszny “gen otyłości”. Nie wolno mówić, że jest to sprawa prosta. Osoby będące nosicielami genu mają zadanie utrudnione i powinny bardziej przykładać się do pilnowania swojej diety, a także kształtować pozytywne nawyki wśród kolejnych pokoleń, czyli u swoich dzieci, które z kolei przekażą je swoim dzieciom. Dzięki temu mamy szansę na poprawę zdrowia w naszym społeczeństwie. Wynika z tego, że choć zadanie jest trudne, to nie jest niemożliwe.

Przygotowanie do walki z nadwagą

Przede wszystkim warto chcieć. Chociaż wiele możemy zrobić samodzielnie, to nie wahajmy się sięgać po poradę oraz pomoc. Szczególnie, że dziś już nikogo na przykład chodzenie do dietetyka, posiadanie trenera nie dziwi. Również otyłe i chore osoby mają prawo korzystać tych porad, nie są one zarezerwowane tylko dla wysportowanych, młodych i zdrowych. Pomocą specjalistów powinny być objęte całe rodziny. Niestety pomoc ta wciąż jest w dużej mierze prywatna, dlatego wiąże się z dużymi kosztami. Ponadto często spotykamy się z niechęcią do zmiany nawyków i nawet jeśli jedna osoba z rodziny chce to zmienić, to jest wyjątkiem. Wówczas powinna zrobić tyle przynajmniej, aby poprawić swoje zdrowie i samopoczucie, bez względu na niechęć najbliższych. Zmiana diety wiąże się z przewartościowaniem swojego całego modelu życia. Wymaga odwagi i samozaparcia.

Dieta zgodna z genami – mniej kaloryczne zamienniki

Kluczem jest opracowanie odpowiedniej diety. Powinna ona być zgodna z naszymi uwarunkowaniami, gdyż tylko wówczas będzie skuteczna. Pokarmy, które są tuczące, zawierają dużo węglowodanów i tłuszczu, czyli smażone przetworzone, powodują znacznie większe odkładanie tkanki tłuszczowej u osób, które posiadają gen otyłości. Im bardziej tłusta i niezdrowa będzie dieta, tym gwałtowniejszy przyrost wagi. Osoby ze skłonnością do tycia mogą być zdziwione, że pomimo diety nie chudną. Dzieje się tak z tego samego powodu. Ich dieta dla wielu jest normalna, jedzą tak codziennie i nie cierpią na nadwagę, ale u osoby ze skłonnością do tycia jest odwrotnie. Powodem są ukryte kalorie. Wydaje się, że zjedzenie na przykład zupy pomidorowej to dobry wybór. Ale nie wtedy, gdy jest zaprawiona tłustą śmietaną. Ważne jest dokonywanie wyborów, czyli wybieranie dietetycznej wersji tego, co uznajemy za zdrowe. Na przykład zamiast tłustych wędlin i serów częściej sięgajmy po ryby, pasty rybne, mięso drobiowe. Zamiast wspomnianej śmietany lepiej dodać do potrawy jogurtu naturalnego. Zamiast czekoladowych płatków z mlekiem na śniadanie, które mają dużo cukru, a wcale nie sycą, lepiej wybrać garść płatków owsianych, orkiszowych lub jaglanych. Zamiast kupować chipsy w sklepie, warto je samemu przygotować w domowym piekarniku, na przykład z cukinii.

Jak ćwiczyć?

Ktoś, kto boryka się z genem otyłości nie powinien dać się zwieść reklamie, która mówi, że po kilku tygodniach sylwetka będzie przypominać tą, którą posiadają gwiazdy Hollywood. Nie chodzi o to, by wyrobić mięśnie, ale przede wszystkim, aby w pierwszej kolejności odzyskać zdrowie, a także zażegnać ryzyko poważnych chorób. Dlatego nie wolno narzucać sobie zbyt wiele, spowoduje to tylko zmniejszenie motywacji gdy okaże się, że wyniki nie są tak dobre jak chcieliśmy. Pamiętajmy, że chociaż innym osobom idzie lepiej i szybciej gubią wagę, jeśli posiadamy gen otyłości, to będzie wymagało od nas więcej pracy. Minie więcej czasu nim takie same efekty będą widoczne. Nie ma powodu się zniechęcać. Warto ćwiczyć przy każdej okazji. Na przykład zamiast pojechać windą, wejść po schodach, samodzielnie umyć okna i posprzątać, zamiast wzywać serwis sprzątający. Warto również skorzystać z pomocy trenera. Nieumiejętne ćwiczenia z nadwagą doprowadzą do bólu stawów, a nawet poważnych kontuzji, zwichnięć i złamań. Ćwiczenia powinny być tak dobrane, by tętno było mniej więcej stałe. Oprócz tego przy sporej nadwadze konieczna jest konsultacja lekarska i wykonywanie badań mających za zadanie nie tylko monitorować zdrowie, ale i potwierdzić jego poprawę.