Strona główna Ciekawostki Najlepsze źródła potasu

Najlepsze źródła potasu

1265
PODZIEL SIĘ

Potas jest w naszej diecie jednym z najbardziej potrzebnych pierwiastków. Nic dziwnego, że w naturze znaleźć go można w wielu produktach spożywczych i to w sporych ilościach, tak aby jego uzupełnienie nie nastręczało większych trudności. Oto najlepsze źródła potasu, w tym te mniej znane.

Funkcja potasu w organizmie człowieka

Potas w pierwszej kolejności rozpoznawany jest jako pierwiastek, który pomaga utrzymać równowagę elektrolitową w organizmie. Pomagają mu w tym w mniejszych ilościach takie pierwiastki jak sód i chlor, lecz to właśnie potas jest potrzebny w największej ilości. Równowaga elektrolitowa jest bardzo ważna dla człowieka – dzięki niej jest w ogóle w stanie funkcjonować, jak również mogą zostać przeprowadzone podstawowe procesy zachodzące ciele człowieka, metabolizm, przesyłanie informacji, reakcja na różne zjawiska i wiele, wiele więcej. Chociaż niewielki niedobór potasu powoduje, że człowiek zaczyna czuć się źle, słabo, jest mu duszno, dochodzi do omdleń. Duże niedobory występują raczej rzadko i dotyczą osób chorych na przykład na cukrzycę, chore nerki. Chroniczne niedobory to wysokie ciśnienie oraz słabe kości. Nadciśnienie jest przyczyną wielu innych chorób, takich jak udary, zawały serca. Dlatego tak ważne jest zabezpieczenie się przed tym za pomocą odpowiedniej diety. Z kolei nadmiar potasu również nie jest niczym dobrym. Może doprowadzić nawet do zatrzymania akcji serca. Podobnie jak niedobór, także nadmiar jest spowodowany na przykład chorobami nerek.

Źródła potasu w pożywieniu

Potas bez problemu można całkowicie czerpać z jedzenia. Zawierają go głównie warzywa i owoce świeże oraz owoce suszone. Powszechnie uważa się, że to pomidory są najlepszym źródłem potasu w diecie. Jednak prawda jest nieco inna. Mimo iż rzeczywiście zawierają go, to jeden pomidor średniej wielkości jest w stanie dostarczyć jedynie 10% (470 mg) dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Zatem należało by zjeść 10 takich pomidorów, by w całości zaspokoić zapotrzebowanie na niego. Owocem, który słynie z zawartości potasu jest również banan. Tymczasem w jednym bananie jest go mniej niż w pomidorze! Na szczęście istnieje szereg innych warzyw, które mają znacznie więcej potasu. Zjadanie ich w różnych kombinacjach całkowicie zaspokoi dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek.

Morele suszone. Znajduje się tu aż 1888 mg potasu, zatem tyle co 4 pomidorach. W świeżych morelach również jest sporo tego pierwiastka. Przed nadmiernym spożyciem powinno się pamiętać, że zawierają duże ilości kalorii, ale są świetną przekąską, błyskawicznie dodającą energii.

Botwinka. To nic innego jak liście buraka. Jest to specjalny rodzaj rośliny, która nie wytwarza tak dużej bulwy jak w przypadku buraka. Jest to składnik popularnej zupy. Liście buraka warto zjadać na surowo, wówczas dostarczają tyle potasu, co 3 średniej wielkości pomidory, a więc 30% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

Kiełki. Jedzenie kiełków różnych roślin staje się coraz bardziej popularne i słusznie właśnie miedzy innymi przez zawartość potasu. Znajdziemy tu w zależności od rodzaju kiełków ponad 1000 mg tego pierwiastka. Najwięcej go posiadają kiełki jęczmienne, o zawartości 1800 mg potasu. Również rzeżucha zawiera go całkiem sporo bo 1200 mg.

Fasola suszona. Zwykła, biała fasola, najłatwiej dostępna w sklepach, to całkiem dobre źródło potasu, zawiera 1200 mg potasu.

Figi suszone. Ważne by owoce te spożywać w formie suszonej, bo właśnie wówczas mają sporo potasu. Świeże figi mają go mniej więcej tyle, co pomidor. W suszonych ilość tego pierwiastka wzrasta i zawierają tyle potasu co 2 pomidory.

Mleko pełne. Dobrym źródłem potasu jest mleko, ale najlepiej to “prosto od krowy” o niezmienionej ilości tłuszczu. Warto pamiętać, że mleko takie jest również wysoko kaloryczne, ale zawiera 1600 mg potasu.

Koperek i pietruszka. Te dwie często stosowane w naszej kuchni rośliny zawierają około 1000 – 1100 mg potasu. Warto dodawać siekaną pietruszkę do zup, świeżo wyciskanych soków i koktajli.

Szpinak. Chociaż błędnie był uznawany za świetne źródło żelaza, którego ma w rzeczywistości niewiele, to jest dobry jako źródło potasu, zawiera go 1116 mg.

Grzyby. Dobrym źródłem tego pierwiastka jesienią są również grzyby, najwięcej zawierają go kurki (1000 mg) lecz inne grzyby także mają go całkiem sporo.

Zatrzymanie wody w organizmie

Cellulit wodny, uczucie spuchnięcia, większa waga to najczęściej problemy kobiet. Zatrzymanie wody w organizmie wiąże się z pewnymi niedoborami potasu w odpowiedniej proporcji z sodem. Chociaż banany nie mają największej ilości potasu, to mają doskonałą proporcję pomiędzy tymi pierwiastkami. Wobec tego nadają się do usuwania nadmiaru wody z organizmu. Innymi produktami, które mogą temu zaradzić są: gruszki, wiśnie, cytryny. Na te problemy zalecane jest zjadanie podczas upałów świeżych warzyw i owoców, szczególnie tych zawierających dużo wody jak arbuzy, melony, a także na przykład ananasy. Większość z nich nie tylko usuwa nadmiar wody, ale również odkwasza organizm.