Strona główna Diety Jak sobie radzić ze wzdęciami

Jak sobie radzić ze wzdęciami

1321
PODZIEL SIĘ

Duży i sprawiający wrażenie spuchniętego brzuch choć pozornie nie jest groźny, nie dodaje urody. Zdarza się często, lecz jest to dolegliwość, o jakiej niewiele się mówi ze względu na tabu. Osoby mające skłonności do puchnięcia brzucha najczęściej nic z tym nie robią, czekają, aż samo minie. Tymczasem problem stale nawraca.

Przyczyny opuchniętego brzucha

Istnieje stosunkowo wiele przyczyn, jakie powodują opuchnięcie brzucha. Niektóre z nich są prozaiczne, inne świadczą o jakiś bardziej dokuczliwych, a nawet niebezpiecznych dolegliwościach. W przypadku kobiet obrzęk brzucha jest często związany z zatrzymaniem wody w organizmie w drugiej fazie cyklu miesiączkowego, w czasie tak zwanego PMS. Woda wędruje wtedy po ciele lub zatrzymuje się w jednym miejscu, powodując spuchnięcie. Dla kobiet jest to niekomfortowe, ponieważ przybierają wówczas na wadze nawet kilka kilo, czują się nieatrakcyjne. Innym prozaicznym powodem puchnięcia brzucha jest nieprawidłowa dieta. Zjadanie ciężkostrawnych posiłków powoduje gazy i rozciąganie się jelita. Należy się tego spodziewać po zjedzeniu niełuskanych zbóż, albo warzyw strączkowych przygotowanych w nieodpowiedni sposób, zjedzeniu dużej ilości surowych warzyw lub owoców na raz. Obrzęk brzucha świadczy również o nietolerancjach pokarmowych, na przykład o nietolerancji glutenu lub laktozy. Warto zwrócić baczniejszą uwagę na to, po jakich posiłkach problem zaczyna się nasilać. Problem wzdęcia pojawia się również kiedy flora bakteryjna jelit jest zaburzona. Najczęściej ludzie, którzy się odchudzają lub przeszli jakąś chorobę, na przykład grypę jelitową, nie wiedzą, że powinni zadbać o florę jelit, zażywać probiotyki, aby ją ustabilizować. Podobnie rzecz się ma w przypadku osób, które przeszły zabieg lewatywy. Czasami flora jest zaburzona poprzez nieprawidłową dietę, zawierającą dużą ilość cukrów prostych. Wówczas należy również zadbać o jej przywrócenie do naturalnego stanu. Czasami powiększenie obwodu brzucha jest niepokojącym sygnałem, może świadczyć na przykład o powiększeniu takich narządów wewnętrznych jak wątroba lub śledziona. Jeśli pacjent wyczuwa powiększenie narządów, powinien niezwłocznie zgłosić się do lekarza, ponieważ jest to sygnał, że w organizmie albo toczy się jakaś infekcja, albo rozwija się nowotwór, na przykład rak trzustki.

Wzdęty brzuch – jak sobie pomóc?

Najczęściej wzdęcia brzucha nie są powodem do niepokoju. Może im towarzyszyć lekki ból, uczucie napompowania, kłucia w dole brzucha. Niezależnie od tego czemu towarzyszy wzdęcie brzucha, istotne jest, aby zweryfikować swoją codzienną dietę. Wyeliminowanie szkodzących pokarmów najczęściej całkowicie rozwiązuje problem. Często bywa, że przyczyną wzdętego brzucha jest spożywanie nadmiernej ilości konserwantów. Organizm nie radzi sobie z ich rozkładem i reaguje buntem lub reakcją alergiczną. Dlatego wzdęciom może towarzyszyć na przykład wysypka lub rumień. Należy wybierać jedzenie jak najmniej przetworzone. Największą przyczyną wzdęć są puszki z mięsem konserwowym lub peklowanym. Zawierają one często niewielką ilość mięsa, a w dużej mierze zmielone MOM, czyli mięso oddzielone mechanicznie. Są to zmielone chrząstki, grzebienie, głowy, łapy, które są ciężkostrawne i powodują problemy żołądkowe. Odrzucenie przetworzonego i konserwowego pomaga, ważne jest również spożywanie napojów. Odrzucić należy wszystkie napoje gazowane z cukrem, powodujące wzdęcia i zgagę. Nie należy łączyć w jednym posiłku białek z węglowodanami, zjadać zbyt dużej ilości tłuszczów nasyconych. Kobiety nie tylko przed miesiączką powinny zadbać o odpowiedni poziom elektrolitów w ciele, dobrze nawodnić organizm, zadbać o witaminy. Lepiej odpuścić sobie alkohol, mocną kawę, herbatę, szczególnie słodzone. Dobrze jest zadbać o odpowiedni poziom wapnia, magnezu. Ważne jest spożycie witamin A i E, witamin z grupy B. Nie należy spożywać zbyt dużej ilości soli, która przyczynia się do zatrzymania wody w organizmie. Bardzo istotny jest sam sposób spożywania posiłku. Nie może odbywać się to w stresie, na szybko, nic nie powinno rozpraszać uwagi. Trzeba jeść powoli, dokładnie przeżuwając. Doskonale poprawia to trawienie i eliminuje problemy ze wzdętym brzuchem. Nie należy spożywać płynów w trakcie posiłków.

Zioła na wzdęcia

Istnieje wiele ziół, które działają na jelita, pomagając pozbyć się nadmiaru gazów z nich. Zioła poprawiające trawienie to na przykład oczywiście mięta, krwawnik, pokrzywa, czarny bez, mniszek lekarski, pietruszka. Kobietom przed okresem przydatne okażą się takie zioła jak skrzyp polny, pokrzywa, herbatka z nasion selera. Są to zioła o działaniu moczopędnym i oczyszczającym. Pomagają w odprowadzeniu wody z organizmu, ponadto oczyszczają z toksyn, które są główną przyczyną napięcia przedmiesiączkowego. Dzięki temu samopoczucie jest lepsze. Dobrym pomysłem jest zastosowanie aromaterapii wyciszającej zmysły. Może to być użycie takich ziół jak lawenda, rozmaryn, jałowiec, imbir, czarny pieprz. Olejki można dodać do ciepłej, relaksującej kąpieli.