Strona główna Ciekawostki Dieta raw – czym jest i dla kogo jest przeznaczona?

Dieta raw – czym jest i dla kogo jest przeznaczona?

240
PODZIEL SIĘ

Świat przeżywał już różne mody na diety. Ludzie, którzy od jakiegoś czasu są na diecie wegańskiej, chcą spróbować czegoś nowego. Tym czymś jest jedna z trudniejszych i bardziej wymagających diet, czyli raw. W większości stosuje się ją przez jakiś czas, aby oczyścić organizm i pozbyć się toksyn. Jednak coraz więcej osób decyduje się na to, by raw było ich dietą na co dzień.

Czym jest raw?

Słowo “raw” z angielskiego oznacza nie mniej nie więcej po prostu coś surowego. I na tym właśnie polega dieta raw. Po prostu dozwolone jest zjadanie tylko całkowicie nieprzetworzonych w jakikolwiek sposób produktów spożywczych. Wbrew pozorom nie jest to odmiana diety wegańskiej, dlatego niektórzy zjadają mięsa lub ryby czy jaja (oczywiście wszystko w wersji surowej). Większość zwolenników raw przechodzi jednak na tą dietę ze względów ideologicznych, dlatego odrzucają spożywanie mięsa. Dozwolonymi produktami są surowe warzywa, owoce, orzechy, ziarna, pestki, fasola, oleje, zioła, przyprawy, naturalne słodziki, na przykład miód. Uzupełnieniem są oczywiście napoje, przede wszystkim woda, ale również napoje w formie świeżo wyciśniętych soków warzywnych i owocowych. Wbrew pozorom zatem dieta raw wcale nie jest tak uboga jak mogłoby się wydawać, a osoby, które są raw nie jedzą tylko i wyłącznie kiełków. Ich dieta, prawidłowo rozpisana, jest jedną z najzdrowszych na świecie.

Sens gotowania

Gotowanie jest wynalazkiem ludzi, żadne zwierze na ziemi nie musi poddawać pokarmów obróbce cieplnej, by następnie zjeść posiłek. Ponadto również nasi przodkowie zjadali wyłącznie surowe i zerwane prosto z krzaka jedzenie. Dieta raw charakteryzuje naszych najbliższych kuzynów, czyli szympansy i goryle. W sens gotowania nie wierzy coraz większa liczba ludzi. Faktem jest, że gotowanie w znaczący sposób zmienia skład chemiczny szczególnie delikatnych roślin. Pozbawia je części wartości odżywczych, witamin i mikroelementów. W czasach, gdy rośliny i tak są już uboższe ze względu na większe wyjałowienie gleby, dodatkowe pozbawianie ich wartości poprzez obróbkę termiczną, gotowanie, pieczenie, smażenie, jest dla wielu ludzi nielogicznym posunięciem. Ponadto z pożywienia znika wówczas wiele ważnych enzymów, które przyczyniają się do prawidłowych reakcji chemicznych w organizmie. Nie da się ich odtworzyć sztucznie.Według zwolenników diety surowej to właśnie z powodu jedzenia ubogiej żywności wielu ludzi zmuszonych jest do suplementacji, a nawet ciężko chorują lub umierają w wyniku prostych do wyleczenia niedoborów. Zwolennicy diety na surowo zauważają nawet, że podczas gotowania produktów spożywczych, a w szczególności ich smażenia, wytwarzają się groźne dla organizmu związki, między innymi akrylamid, wyjątkowo szkodliwy. Naukowcy udowodnili, że jedzenie przypalone może być rakotwórcze. Chociaż w diecie surowej nie są dozwolone zastosowania obróbki cieplnej dań, to jedzenie surowe można suszyć, łączyć ze sobą krojąc, siekając, mieszając, a także moczyć. To ostatnie zaleca się w przypadku ziaren, które surowe mogą powodować wzdęcia i gazy. Odpowiednie ich namoczenie czyni je lepiej strawnymi.

Zalety diety raw

Wielu ludzi puka się w głowę, uznając, że osoby na diecie raw są szalone i chodzą wiecznie głodne. Tymczasem okazuje się, że odpowiednio skomponowane jedzenie nie tylko dobrze smakuje, ale również syci. Dieta raw ma przede wszystkim tą zaletę, że nie jest trudna. Dania przyniesione do domu są już gotowe do spożycia w wielu różnych konfiguracjach. Najtrudniejsze w tej diecie jest ustalenie odpowiedniego jadłospisu i zrobienie zapasów. Dieta raw nie jest tak droga, jak można by się spodziewać, ponieważ warzywa i owoce są relatywnie tanie, szczególnie w sezonie. Wielu zwolenników diety raw stosuje również samodzielnie hoduje warzywa i owoce.

Surowe jedzenie – dla kogo?

Większość zwolenników raw twierdzi, że dieta ta jest dla każdego, jednak wielu ludzi jest septycznych. Aktualnie zaleca się, by na dietę tą przechodziły tylko osoby w stu procentach zdrowe. Nie jest to dieta zalecana kobietom w ciąży. Ponadto niektórzy mają obiekcje, czy aby na pewno dieta ta jest odpowiednia dla osób żyjących w chłodnym klimacie, ponieważ powoduje uczucie chłodu w zimne dni. Rozwiązaniem tego problemu jest spożywanie dużej ilości rozgrzewających przypraw, oraz duża ilość ruchu, jak również hartowanie organizmu na chłodzie. Powinno to w znacznym stopniu wyeliminować marznęcie. Ważne jest także zjadanie warzyw pochodzących z niedalekiej okolicy miejsca zamieszkania, zamiast na przykład egzotycznych.

Skąd brać produkty?

Osobnym problemem jest źródło, z którego czerpiemy surowe produkty. Powinno być zaufane, ekologiczne. Jeśli kupujemy warzywa i owoce na zwykłym targu lub zdarza się, że w supermarkecie, to istotne jest ich odpowiednie przygotowanie. Za pomocą substacji zasadowej i kwaśnej na przykład sody i kwasku cytrynowego, możliwe jest usunięcie pestycydów z powierzchni warzyw i owoców. Rośliny i owoce zawsze powinny być dokładnie myte przez spożyciem, szczególnie jeśli podawane są dzieciom lub osobom starszym.