Strona główna Ciekawostki Zmiana żywienia a rodzina – pokonywanie barier

Zmiana żywienia a rodzina – pokonywanie barier

932
PODZIEL SIĘ

Gdy wszyscy mają podobną dietę wszystko wydaje się być doskonale. Jednak problemy pojawiają się, gdy jedna z osób, szczególnie odpowiedzialna za żywienie w rodzinie odkrywa zdrowe jedzenie lub chce odchudzić siebie i przy okazji całą rodzinkę. Niekoniecznie inni mają chęć zerwać z nawykami. Jak pogodzić konflikt?

Stopniowe zmiany

W rodzinie zmiany najlepiej wprowadzać wtedy, gdy dzieci są jeszcze małe. Wówczas nie będą zbyt mocno buntować się, gdy zmniejszy się ilość słodyczy i niezdrowych przekąsek. Niestety im starsze tym bardziej zbuntowane. I choć zmiana wyszłabym im na dobre to mają rację, wyrażając swoje niezadowolenie. To rodzice kształtują nawyki dzieci oraz są odpowiedzialni za ich kiepską dietę i nadwagę. Powinni sobie uświadomić, że bunt dzieci to wyłącznie ich wina i problem wychowawczy. Aby uniknąć ostrego konfliktu ważne jest by zmiany wprowadzać stopniowo i trwale. Należy również być w tym konsekwentnym. Dzieci widząc dążenie do celu i jasne zasady będą mniej zbuntowane i niezadowolone, a z czasem zobaczą, że nie jest to wcale takie złe. Ponieważ dietetyczne potrawy również mogą być smaczne, a nawet smaczniejsze niż monotematyczne słodycze i przekąski. Jeśli rodzic postara się, by kosztowały coraz to nowych smaków i ciekawych potraw, a jednocześnie by chodziły syte i zadowolone, to problem sam się rozwiąże. Jednak i tutaj rodzice są odpowiedzialni za swoje dzieci. Jeśli raz podjęli się jakiegoś zadania, muszą być konsekwentni. Nie może być żadnych “wyjątków”, przerw. Trzeba mieć dobry plan, warto korzystać z usług dietetyków, lekarzy i innych specjalistów. Ważnym punktem tego typu planów jest prostota zaleceń, tak by każdy, nawet najmniejszy członek rodziny mógł je zrozumieć. Na przykład zasada, że od teraz do każdego obiadu jest surówka.

Psychologiczne podejście

Warto również wiedzieć, że nawet jeśli dzieci nie buntują się otwarcie, to niektóre skrycie cierpią, nie rozumiejąc zmian. Trzeba z dzieckiem rozmawiać, lecz przede wszystkim istotne jest działanie. Dzieci mogą pomyśleć, że coś z nimi jest nie tak, ponieważ nagle zostały ukarane odcięciem od smakołyków, które niejednokrotnie mogły służyć jako nagroda na przykład za dobre sprawowanie, jakiś sukces. Trzeba wyjaśnić im, że to nie żadna kara. Dzieci najwięcej uczą się i rozumieją poprzez zabawę. Dlatego warto zaangażować je w przygotowanie zdrowych, zbilansowanych posiłków i jak najczęściej doprowadzać do interakcji w kontekście zdrowych nawyków. Dobrze jest zorganizować jakąś wycieczkę do ekologicznego gospodarstwa agroturystycznego, zabierać dzieci na rower, spacer, do restauracji ze zdrowym jedzeniem. Zaangażujmy dzieci w zakupy, nauczmy je rozróżniać zdrowe jedzenie od tego wątpliwej jakości. Pozwólmy im wykazać się własną inwencją twórczą, wybrać co dziś będzie na obiad.

Wspólne posiłki

Oczywiście bardzo ważnym elementem zmiany żywienia jest spożywanie wspólnych posiłków. I tu pojawia się problem, bo w rodzinie co osoba to inne nawyki. Nie każdy zaraz po zbudzeniu jest głodny i ma świetny apetyt. Nie każdy ma czas by zjeść coś wspólnie. Jednak warto gdy tylko nadarzy się okazja, jeść wspólnie. I to nie wszystko. Podczas posiłku atmosfera musi być dobra, wszystko powinno odbywać się w poczuciu bezpieczeństwa i we wzajemnym szacunku. Wówczas nawet największy niejadek chętnie będzie zasiadał do śniadania a nawet może coś skubnie.

Zachęcanie drugiej połówki do zmiany sposobu żywienia

Ale dzieci to nie wszystko. Największy problem bywa wcale nie z nimi, a z partnerem. Kłótnie i wzajemne obwinianie się to najgorsze, co można zrobić. Wydzieranie na siłę mężowi hamburgera z rąk również daleko nie zaprowadzi. Jedyne co można zrobić to… wykazać się ogromną dozą cierpliwości. I oczywiście świecić przykładem. Partner lub partnerka widząc, że wcale nie żartowaliśmy z tą zmianą być może po prostu z ciekawości się do nas przyłączy. Nawet jeśli zrezygnuje tylko z części złych nawyków, to i tak jest to już ogromny sukces. Punktem zapalnym w związku jest na przykład to, że jedna z osób przechodzi na wegetarianizm. Katowanie partnera filmami z rzeźni, gdzie zabijane są zwierzęta, opowiadanie mu o ich śmierci w męczarniach ma efekt odwrotny od zamierzonego. Powoduje tylko jeszcze większą ilość kontrargumentów i zamknięcie się na sprawę. Podobnie i tutaj najlepsze efekty daje po prostu dawanie przykładu. Partner wówczas choćby raz z pewnością zastanowi się jak to jest i czy by tego nie spróbować?

Wczasy zdrowotne

Cała rodzina w czasie wakacji może udać się na wczasy zdrowotne, promujące zdrowy tryb życia. Odbywają się one w różnych miejscach w Polsce. Na takich wczasach członkami rodziny zajmuje się kompleksowo wielu specjalistów. Wykonywane są specjalne badania zdrowotne. Ponadto rodzina wykonuje ćwiczenia fizyczne, zdrowo się odżywia. W niektórych ośrodkach przewidziane są nawet spotkania z psychoterapeutą. Zmiana sposobu życia oraz jedzenie wiąże ze sobą wiele trudności psychicznych, dlatego nie jest to nic dziwnego. Rodziny mogą również korzystać z gabinetów odnowy biologicznej i nie tylko.