Strona główna Diety Jak zdrowo odżywiać się w pracy

Jak zdrowo odżywiać się w pracy

92
PODZIEL SIĘ

Ludzie pracy dobrze wiedzą, że często ideały głoszone przed dietetyczne poradniki nijak mają się do rzeczywistości. A przynajmniej są przekonani, że w pracując nie ma szansy na zdrowe odżywianie. Czy rzeczywiście jest to tak trudne, że nieosiągalne?

Koniec wymówek!

Przede wszystkim warto skończyć z wymówkami. Praca pracą, jednak świadomość społeczna rośnie i wiemy już, że przecież nie powinna pochłaniać całego życia. Pora stanąć przed lustrem i określić, czy to tylko wymówka, by nic nie zmieniać w swoim życiu, czy rzeczywiście nic nie można z tym zrobić? Oczywiście, że można, jeśli tylko się chce. W większości miejsc pracy szefowie organizują dla swoich pracowników miejsca gdzie możemy w spokoju usiąść i zjeść pełnowartościowy posiłek w pracy. Ponadto w bardzo wielu miejscach są również lodówki, gdzie możemy przechować jedzenie. W wielu miejscach znajdziemy również dystrybutory z czystą, darmową wodą. Picie dużych ilości wody powoduje odtrucie organizmu i mniejszą ochotę na słodycze. Wystarczy skorzystać z tych udogodnień, by życie stało się łatwiejsze.

Po pierwsze – z dala od automatów

Jest też druga strona medalu obok lodówki często znajdziemy automaty ze słodyczami, niezdrowymi przekąskami. Również picie słodzonej kawy to pochłanianie dużej ilości pustych kalorii. To samo tyczy się słodkich napojów typu cola, gazowane kolorowe napoje, energetyki. Już samo zrezygnowanie z codziennych batoników, chipsów czy słonych orzeszków wpłynie pozytywnie na zmniejszenie obwodu ciała oraz poprawienie zdrowia. Dlatego warto trzymać się od automatów z daleka, szczególnie, że pochłaniają również ogromne pieniądze. Te same, które z takim trudem zarabiamy w tym samym miejscu! Warto również przemyśleć przynoszenie przekąsek ze sobą z domu lub kupowanie ich po drodze. Jeśli masz szufladę pełną czekolady, oddaj ją komuś, albo przełóż do niższej szuflady. Udowodniono, że wtedy kusi odrobinę mniej. Kaloryczne przekąski zastąp tymi, które są zdrowsze i bardziej sycą. Na przykład w przypadku ogromnej ochoty na czekoladę zjedz garść bakalii.

Nie zapominaj o wartościowym śniadaniu

Kawa i papierosy to nie śniadanie. Wielu z nas nie jada śniadań i niestety popełniają błąd. Takie osoby szybko słabną, szybciej się męczą, są mniej wydajne fizycznie i umysłowo. Mają większą skłonność do jedzenia niezdrowego, w pośpiechu, w stresie. Są również znacznie bardziej sfrustrowani i skłonni do zachowań agresywnych. Na przykład mogą łatwiej wchodzić w konflikty z innymi współpracownikami, a nawet z przełożonymi. Częściej cierpią na zgagę, bóle głowy. Śniadanie powinno być ciepłe i pełnowartościowe, dobrym pomysłem na śniadanie są jaja, na przykład szybki omlet lub chociażby zwykła jajecznica. To szybki do zrobienia, zdrowy posiłek.

Przynoś jedzenie ze sobą

Dieta pudełkowa jest coraz bardziej popularna, a z pewnością idealnie sprawdzi się w miejscu pracy. Polega na przygotowaniu zestawów posiłków na daną porę dnia. Potem pojemniki z jedzeniem po prostu zabieramy ze sobą i zjadamy. Warto zwrócić uwagę na to, by były to posiłki przygotowane do zjedzenia na zimno, gdyż nie zawsze jest możliwość odgrzania ich. Ponadto mikrofalówki powodują, że jedzenie traci wartości, więc lepiej je omijać. Przyniesienie swojego jedzenia ma wiele walorów. Przede wszystkim rozsądniejsze są nasze wybory żywieniowe. Głodny organizm myśli tylko o jak najszybszym dostarczeniu sobie energii, wtedy batony i energetyki wydają się dobrym pomysłem… Gdy zapewnimy sobie jedzenie w pracy z mniejszym prawdopodobieństwem będziemy skłonni jeść słodycze. Ponadto człowiek, który jest najedzony jest również znacznie wydajniejszy i bardziej kreatywny, a przecież o to chodzi w pracy. Nie przychodzimy tak tylko po to, aby przesiedzieć kilka godzin i wrócić do domu. Warto zostawić coś po sobie. Zadbajmy o to, by jedzenie było spożywane w spokoju. Jeśli jest stołówka, to jest na to odpowiednie miejsce, ale więcej zależy od nas samych. Często świadomie sami rezygnujemy z jedzenia i picia oraz przysługującej nam przerwy, by coś załatwić. Jeśli nie jest to nagląca sprawa, a my nawet nie odczuwamy głodu, warto iść na przerwę. Po przerwaniu pochłaniających czynności głód najczęściej pojawia się kilka minut później.

Nie najadaj się na noc

Częstą praktyką osób pracujących jest powrót do domu i nadrabianie tego, że nic nie zjedli w pracy, lub jedli tylko niewielkie, ale kaloryczne produkty, jak batony. Po powrocie do domu najczęściej około godziny siedemnastej robią zamach na lodówkę i ogałacają ją. Następnie zalegają przed telewizorem. Nic dziwnego, że pojawia się nadwaga, problemy ze snem. Ponadto rano nie chce się jeść, zatem omijamy śniadanie i tak trwa błędne koło. W pracy należy pilnować by zjeść przynajmniej dwa posiłki w ciągu ośmiu godzin oraz niewielkie przekąski pomiędzy nimi. Dzięki temu po powrocie do domu nie odezwie się od razu wilczy głód. Możemy zjeść lekką kolację. Znacząco poprawia to jakość życia, pozwala zrzucić zbędne kilogramy, poprawia metabolizm oraz wpływa na lepsze samopoczucie.