Strona główna Diety Tłuszcz nasycony – wpływ na organizm

Tłuszcz nasycony – wpływ na organizm

1030
PODZIEL SIĘ

O związku tłuszczu nasyconego ze zdrowiem powiedziano już wiele. Powszechnie jest kojarzony z przyczyną otyłości oraz wysokim cholesterolem. Tak naprawdę za epidemię otyłości odpowiedzialny jest raczej wszechobecny cukier, a nie tylko sam tłuszcz. I on nie pozostaje bez wpływu na ludzki organizm, a o większości skutków jego działań wciąż przeciętnej osobie spożywającej duże jego ilości niewiele wiadomo.

Tłuszcz wcale nie tak zły

Tłuszcze nasycone są od wielu lat demonizowane w mediach. Tymczasem bez tłuszczu nie ma życia. Brak tkanki tłuszczowej powoduje u człowieka śmierć głodową, dlatego dążenie do idealnej sylwetki tak często powoduje problemy ze zdrowiem. Wciąż niewielu ludzi wie, że tkanka tłuszczowa dzieli się na białą oraz brunatną. Ta druga ma za zadanie przede wszystkim utrzymywać organizm w cieple. Tkanka biała pod wpływem chłodu zamienia się na brunatną, uważaną za zdrowszą. W tłuszczu rozpuszczalne są witaminy A, D, E, K. Dlatego tłuszcz jest niebędny w diecie, aby zapewnić odpowiedni poziom tych witamin. Tłuszcz zwierzęcy jest ponadto znacznie bardziej odporny na obróbkę cieplną. Smażenie potraw z jego użyciem jest nie tylko zdrowsze, ponieważ wytwarza się mniej szkodliwych substancji niż przy używaniu tłuszczów roślinnych, ale nawet smaczniejsze (alternatywą dla tłuszczu zwierzęcego jest olej kokosowy, jaki jest tłuszczem nasyconym, chociaż pochodzenia roślinnego). Nie wolno jednak dopuszczać do przypalenia się tłuszczu lub wielokrotnego używania.

Cholesterol w diecie

Cholesterol jest natomiast związkiem, jaki jest także bardzo potrzebny w diecie. Uczestniczy w procesach przemiany metabolicznej w wątrobie, zarządza gospodarką hormonalną oraz jest niezbędny w procesie transportowania witaminy D w organizmie. Kluczową kwestią jest tylko jedna sprawa – cholesterol jest wytwarzany w organizmie człowieka dlatego nie ma potrzeby dostarczania go z zewnątrz wraz z pożywieniem. O ile spożywane są tłuszcze nasycone w postaci na przykład czerwonego mięsa, to powinno to się odbywać w ograniczonej ilości. Codzienne, regularne dostarczanie cholesterolu do organizmu powoduje jego szybkie gromadzenie się, a co za tym idzie problemy zdrowotne. Również spożywanie produktów, jakie nie mają związku z tłuszczem wpływa w ten sposób na ilość cholesterolu we krwi. Są to produkty oparte przede wszystkim na cukrze prostym, a nawet produkty zwierające dużą ilość olejów roślinnych. Nie bez znaczenia jest również spożywanie dużych ilości soli kuchennej wraz z pożywieniem.

Wpływ tłuszczu na organizm człowieka

Wiedząc, że między tłuszczem a innymi składnikami pożywienia powinna być zachowana równowaga możemy znacząco poprawić standard życia. Tłuszcze nasycone są z reguły również ciężkostrawne. Dlatego ich rozkład zajmuje dużo czasu. Spożywanie zbyt dużej ilości tłuszczu zaburza metabolizm oraz powoduje zaburzenia snu, mogące z czasem przekształcić się w regularną bezsenność. Jednak ta cecha pozwala również na dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki kalorii, pozwalającej na dłuższe nieodczuwanie głodu. To właśnie na tej zasadzie oparte są takie diety jak Atkinsa lub Dukana, zalecające spożywanie dużych ilości produktów pochodzenia zwierzęcego. Kluczem jest spożywanie ich w formie jak najmniej przetworzonej. Niestety współcześnie najczęściej spożywane są tak zwane tłuszcze trans, które są wysokoprzetworzone. Najczęściej stosuje się je w żywności typu fast food, zarówno jako składniki jak i w procesie przygotowania, podczas wielokrotnego podgrzewania. Niezdrowe są tłuszcze trans znajdujące się w margarynie oraz utwardzonych olejach roślinnych, takich jak tani i bardzo popularny na przykład w większości słodyczy olej palmowy. Okazuje się, że to właśnie tłuszcze trans są odpowiedzialne za tworzenie się w żyłach niebezpiecznych złogów, utrudniających przepływ krwi. Są odpowiedzialne za rozwój miażdżycy. Wpływają poważnie na rozwój takich chorób jak nowotwór jelita grubego.

Jak zapewnić sobie odpowiednią ilość kwasów nasyconych?

Niektórym osobom trudność sprawia zorientowanie się, czy spożywają odpowiednią ilość tłuszczu nasyconego oraz czy nie przesadzają z tą ilością. Nie trzeba od razu przechodzić na wegetarianizm, jeśli ktoś nie odczuwa takiej potrzeby, lecz warto pamiętać, że spożywanie mięsa na każdy posiłek nie jest dobre. Na początek korzystne okazuje się spożywanie chociaż jednego posiłku dziennie jaki byłby całkowicie wolny od mięsa, a składał się wyłącznie ze zbóż, warzyw i owoców. Sposobem na utrzymanie tłuszczu na odpowiednim poziomie jest unikanie spożywania jedzenia typu fast food oraz słodyczy, również chipsów, krakersów. Dobrze jest częściej wybierać tłuszcze pochodzenia roślinnego. Bardzo istotne jest sięganie po kwasy nienasycone omega 3 i 6. Neutralizują one negatywny wpływ kwasów nasyconych, ochraniają mózg oraz serce i poprawiają kondycję układu krwionośnego. Warto jednak wiedzieć, że kwasy nienasycone również powinny być spożywane w odpowiednich proporcjach. Ich nadmiar, podobnie jak kwasów nasyconych w diecie nie jest korzystny dla organizmu.